Trends in de fotografie: Originele technieken

Trends in de fotografie: Originele technieken

Trends in de fotografie is een nieuwe serie op Froot. Met deze serie belicht Froot wat de trends op het gebied van fotografie zijn, zoals wij die gespot hebben op beurzen en in galeries, geïllustreerd met foto’s die op het moment te koop zijn. Deze week: Originele technieken.

Michael Wissing
Aurum III | Bron: Michael Wissing

De geschiedenis van de fotografie is er een van experimenten. Doordat fotografen steeds andere dingen uitprobeerden, ontstonden er steeds geavanceerdere afdruktechnieken. Deze ontwikkeling gaat tegenwoordig nog steeds door. Fotografen proberen nieuwe dingen in het afdrukproces, wat voor originele resultaten zorgt. Ook vervaagt de lijn tussen fotografie en andere kunstvormen. Zo kan een foto de basis zijn voor een kunstwerk waarbij bijvoorbeeld ook verf of bladgoud gebruikt wordt.

Kenmerken van de foto’s

Er is natuurlijk niet één type experimentele foto waarbij gebruik is gemaakt van originele technieken. Deze foto’s zijn te onderscheiden in twee categorieën. De eerste categorie zijn de foto’s met een apart afdrukproces. Bij deze foto’s experimenteert de fotograaf tijdens het afdrukken van de foto’s met nieuwe materialen en methoden of gebruikt de fotograaf juist klassieke afdruktechnieken.

Bij de tweede categorie komt het experimentele pas na het afdrukken van de foto. De foto is na het afdrukken nog niet klaar. De kunstenaar bewerkt de afgedrukte foto hierna nog met andere kunsttechnieken. Hiervoor zijn diverse mogelijkheden, zo zijn er bijvoorbeeld kunstenaars die op de foto tekenen of schilderen, maar er wordt ook met de foto’s geknipt en geplakt. Een deel van deze technieken zijn ook klassieke technieken, die in de fotografie op een nieuwe manier toegepast worden, zoals borduren of vergulden.

1
#281-5 | Bron: Awoisk van der Molen

Welke fotografen werken op deze manier?

Verschillende fotografen gebruiken originele technieken bij het maken van hun kunstwerken. Van lang niet al deze fotografen is werk in Nederlandse galeries te krijgen. Hoewel er verschillende fotografen zijn die foto’s nabewerken door erop te borduren, is dit iets wat in Nederland nog niet terug te zien is in de galeries. Experimentele en traditionele afdruktechnieken zijn beter vertegenwoordigd.

Voor haar serie Transience hield Daniëlle van Ark zich bezigheid met verval en sterfelijkheid. Ze fotografeerde hiervoor grafstukken die op graven aan het vergaan zijn. Een deel van de werken in deze serie zijn in kleur op fotopapier afgedrukt, een ander deel is in messing geëtst, waardoor een heel ander soort voorstelling ontstaat. Bij de metalen foto’s zie je niet gelijk wat er afgebeeld is, waardoor mysterieuzer zijn. Deze werken van van Ark zijn te koop bij Seelevel Gallery (prijs op aanvraag).

cache_797_549_2_Untitled 01
Untitled 01 | Bron: Daniëlle van Ark
cache_797_549_2_Untitled 03
Untitled 03 | Bron: Daniëlle van Ark

Michael Wissing omschrijft zichzelf als een foto-ontwerper. Hij gebruikt graag nieuwe technieken. Voor zijn serie Aurum grijpt hij terug op een techniek die vooral populair was in de middeleeuwen en bedekt hij zijn foto’s met bladgoud. Net als Daniëlle van Ark kiest Wissing ervoor om bloemen te fotograferen. Door het bladgoud lijken de bloemen op religieuze iconen. De bloemen van Michael Wissing zijn vanaf 49 euro te koop bij galerie Lumas.

michael_wissing_mws03_220_550
Aurum II | Bron: Michael Wissing
michael_wissing_mws15_220_550

Awoiska van der Molen gebruikt ook een oude techniek, maar dan wel een oude fotografietechniek van eind 19de eeuw. Ze drukt haar foto’s op een klassieke manier af die gelatine zilverdruk heet. Dit past goed bij haar (stads)landschappen, die iets geheimzinnigs en verlaten hebben. Door deze druktechniek zijn de foto’s van van der Molen in zwart-wit en ligt er een mysterieuze gloed over. De foto’s van van der Molen zijn te koop bij galerie Foam Editions voor 800 euro.

10
#181-7 | Bron: Awoiska van der Molen
5
#331-14 | Bron: Awoiska van der Molen

Stephen Gill maakt veel gebruik van originele technieken, zo heeft hij bijvoorbeeld foto’s begraven en opgegraven om voor de juiste afwerking te zorgen. Voor zijn serie Best Before End liet Stephen Gill zijn negatieven in energiedrank weken, wat de negatieven beschadigde. Gill beschadigde de door de energiedrank zacht geworden negatieven nog verder door ze met een make-up kwast te bewerken. Dit zorgde voor kleurrijke foto’s met interessante patronen. De foto Pussy uit deze serie is bij galerie Foam Editions te koop voor 700 euro. (KC)

stephen-gill-pussy-800x800
Pussy | Bron: Stephen Gill