Heb jij slechte eetgewoontes? Dit is hoe je er makkelijker van afkomt!

Kirsten Beukers 4 mei 2017 Froot

Iedereen heeft wel een slechte gewoonte die je doet zonder dat je het merkt, zoals nagelbijten of neuspeuteren. Maar sommige slechte gewoontes hebben met eten te maken en kunnen ook nog eens slecht voor je gezondheid zijn. Vind jij het bijvoorbeeld lastig om dagelijks voldoende water te drinken? Of ben jij iemand die ‘s ochtends altijd het ontbijt overslaat? Deze en nog een aantal andere slechte eetgewoontes zetten wij op een rijtje én we vertellen je hoe je er vanaf komt.

1. Eten zonder erbij na te denken

Huh? Tien minuten geleden was de zak chips die je uit de kast haalde nog vol, maar ineens vis je het laatste chipje uit de zak. Je hebt de hele zak opgegeten zonder dat je dat eigenlijk doorhad, of zonder dat het je bedoeling was.
De oplossing: Doe je chips of nootjes altijd in een bakje en eet nooit rechtstreeks vanuit de verpakking. Zo zorg je ervoor dat je altijd kleine porties eet en moet je ‘moeite’ doen als je meer wilt eten, want dan moet je namelijk terug naar de keuken lopen.

2. ‘s Avonds laat of ‘s nachts snacks eten

Ben je ‘s avonds vaak terug te vinden bij de koelkast of in de keuken omdat je zin hebt in een snack? Lekker, maar helaas blijkt dat laat in de avond eten ervoor zorgt dat je sneller aankomt.
De oplossing: Leer jezelf aan dat de keuken ‘gesloten’ is na het avondeten, het is dus als het ware verboden gebied. Daarnaast kun je ook je tanden vroeg op de avond al poetsen, zodat je geen zin meer hebt in eten.

3. Ontbijt overslaan

Als je ‘s ochtends vaak gehaast bent resulteert dat vaak in slechts een kop koffie als ontbijt of soms sla je het compleet over. Maar, een goede start van de dag is belangrijk en daarom kun je het ontbijt beter niet overslaan.
De oplossing: Zorg ervoor dat je ‘makkelijk’ ontbijt klaar hebt liggen, zoals een stuk fruit, smoothies of een mueslireep. Hoewel het beter is om de tijd te nemen, kun je deze producten desnoods onderweg nog eten.

4. Te snel eten

Als je thuis altijd als eerste klaar bent met eten, dan is dat niet zo goed. Je lichaam heeft namelijk pas na 15-20 minuten door dat je vol zit. Door snel te eten, eet je misschien meer dan nodig is.
De oplossing: Om langzamer te eten kun je tussen happen door je bestek neerleggen om zo een korte pauze te creëren. Daarnaast helpt het om tijdens het eten water te drinken, zodat je eerder een vol gevoel hebt.

5. Elke avond wijn drinken

Een glaasje wijn is niet per se slecht voor je, maar een glas rode wijn bevat toch al gauw 125 calorieën. Het is dus beter om niet iedere dag aan de wijn te gaan.
De oplossing: Die is vrij simpel: koop kleinere wijnglazen. Hierdoor zul je per keer minder wijn drinken. Een andere tip is om alleen in het weekend of op feestdagen wijn in huis te halen, zodat je niet zo snel in de verleiding komt.

6. Nooit genoeg water drinken

Water drinken is goed voor je, maar misschien niet het eerste drankje dat je inschenkt. Helaas heeft zelfs de kleinste uitdroging al effect op je gezondheid, dus je kunt beter gehydrateerd blijven.
De oplossing: Zorg ervoor dat elke keer als je iets eet, je daar ook bij drinkt. Zet altijd een kan water op tafel tijdens het eten. En vergeet ook zeker niet om extra te drinken tijdens het sporten.

7. In het weekend ga je los

Doordeweeks lukt het je goed om gezond te eten, maar in het weekend vind je het lastig om dit vol te houden en laat je alles varen.
De oplossing: Gun jezelf één lekkernij, zoals een stuk taart of een bak popcorn. Houd verder je eigen routine aan. Zo heb je toch van iets genoten en hoef je jezelf verder niet meer schuldig te voelen.

Vond je dit leuk om te lezen? Lees hier dan ook 7 tips die ervoor zorgen dat je een productieve week hebt.

Visualistan

Reageer op artikel:
Heb jij slechte eetgewoontes? Dit is hoe je er makkelijker van afkomt!
Sluiten