‘Ongezonde’ voeding die eigenlijk best wel gezond is

‘Ongezonde’ voeding die eigenlijk best wel gezond is

Oké, patat en ijsjes hebben vast en zeker heus wel slechte eigenschappen. Maar waarom zou je alleen naar het negatieve kijken als er ook gewoon positieve punten zitten aan al dat snaaiwerk?! Juist. Daarom hebben we eens even bekijken waar onder meer popcorn en chocolade goed voor zijn:

1. Patat

Uit onderzoek is gebleven dat aardappelen vol zitten met gezonde stoffen: Jodium, vitamine B, fosfor, een beetje vitamine C en foliumzuur. Daarnaast verbetert het de spijsvertering en versterkt het de immuniteit.

2. IJs

Hoera! IJs kan goed zijn voor zowel je gezondheid als je figuur. Het calcium in melk helpt vet te verbranden. Melkijs bevat ook veel vitaminen en mineralen. Het is trouwens wel aangeraden om melkijs of zelfgemaakt ijs te eten. IJsjes met sterk bewerkte geur-, kleur-, en smaakstoffen kunnen natuurlijk een stuk minder gezond zijn.

3. Popcorn

Altijd fijn: popcorn normaliseert de bloedsuikerspiegel en helpt insuline te elimineren. Daarnaast is het ook rijk aan antioxidanten.

4. Chocolade

De huidproblemen die door chocolade zouden worden veroorzaakt? Dat is dus klinkklare onzin. Echte, pure chocolade bevat polyfenolen die de bloedsomloop verbeteren en onze huid strak en glad houden. Mooi meegenomen: een stuk goede chocolade kan een kop koffie vervangen.

5. Mayonaise

Er zijn genoeg artsen die aanraden om twee tot drie keer per week een salade met mayonaisedressing te eten. Waarom? Vanwege de plantaardige oliën die er in zitten! Die helpen namelijk hartziekten te voorkomen. Ook zitten er vitaminen E en F in. Eén nadeel: dit geldt vooral voor zelfgemaakte mayonaise. Die uit de supermarkt is een stukje ongezonder.

6. Bier

Bier lijkt nogal wat voordelen te hebben, als we het internet mogen geloven. Een ding staat vast: uit onderzoek blijkt dat bier drinken kan helpen bij het voorkomen van Alzheimer. Dit gaat wel alleen op als je het bij twee biertjes per dag houdt.

7. Pasta

Pasta bevat zetmeel, vitamine B en antioxidanten die de veroudering van de cellen vertragen. Nice!

8. Suiker

Wetenschappers hebben al lang geleden bewezen dat mensen niet kunnen leven zonder suiker. Klaar als een (suiker)klontje! Maar ook hier geldt: te veel niet goed voor je!

9. Sterke alcohol

In kleine hoeveelheden kunnen sterke dranken zoals cognac niet alleen gezond zijn, maar zelfs nuttig. Ze verlichten hoofdpijn, verbeteren de spijsvertering en verlagen de cholesterolgehalten. Let wel: in kleine hoeveelheden. 😉

Ben je nog niet naar de koelkast gerend om even lekker te snacken? Mooi: dan kun je deze geniale menukaart voor kinderen nog even doornemen.