Nike brengt een hijab op de markt voor sportende moslima’s

Kirsten Beukers 8 mrt 2017 Froot

Het ontzettend grote sportmerk Nike neemt een opvallend standpunt in tegen discriminatie tijdens het sporten. Nike heeft namelijk aangekondigd dat ze een “pro hijab” lanceren; een hijab (een islamitische hoofddoek) voor tijdens het sporten. Dit besloten ze op de markt te brengen toen meerdere sportende moslima’s aangaven dat er voor hen geen geschikte sportkleding bestaat.

Megaan Saalfeld, woordvoerster van Nike, vertelde Al Arabiya English dat de Olympische gewichtheffer Amna Al Haddad het Nike Sport Research Lab in Oregon had bezocht, waar ze aangaf dat ze eigenlijk maar één hijab heeft die ze kan dragen tijdens het sporten. Deze moest ze daarom elke avond wassen. Vanaf dat moment was het concept van de Pro Hajib geboren.

De lichtgewicht pro hijab zal zorgen voor een optimale atletische prestatie voor sportende moslima’s. De pro hijab zal waarschijnlijk worden gelanceerd in de lente van 2018. Nog net op tijd voor de Olympische Winterspelen van 2018 dus.

Can't believe this is finally here!! I'm super super excited to announce the Nike Pro hijab !! So proud to be part of this incredible journey 💪🏼 #nikewomen #girlpower #Repost @vivienneballa with @repostapp ・・・ New Nike 'Pro Hijab' campaign out today. Featuring Zahra Lari 🖤 _____________ #nike #nikewomen #campaign #prohijab #hijab #justdoit _____________ 📸: @viviennesballa

Een bericht gedeeld door Zahra Lari (@zahralari) op

Bekijk ook: 100 jaar hijab-mode in één minuut

MICAl Arabiya English

Reageer op artikel:
Nike brengt een hijab op de markt voor sportende moslima’s
Sluiten