Maya de Bij promoot roken met Maya de Bij sigaretten

A. de Jong 23 mei 2018 Froot

Maya de Bij sigaretten. Als ze echt op de markt kwamen, zouden we direct beginnen met roken. Maar helaas, het gaat om een marketingcampagne van milieuorganisatie Greenpeace, gericht tegen Studio 100 uit België.

Maya de Bij sigaretten van Greenpeace

Greenpeace wil met de campagne, waarin Maya de Bij in een video sigaretten promoot, een statement maken tegen het feit dat er in tekenfilms ongezonde en kankerverwekkende producten worden aangeprezen die op kinderen zijn gericht.

“Studio 100 gebruikt haar populaire figuren zoals Maya, Kabouter Plop, K3 en Samson om ongezonde producten voor kinderen te promoten”, aldus Sébastien Snoeck, verantwoordelijk voor de campagne Meat & Dairy bij Greenpeace, in De Morgen.

“De Maya de Bij sigaretten uit de video zijn niet echt, maar de sluikreclame van Studio 100 is wel degelijk echt. En helaas bijzonder schadelijk voor de gezondheid van onze kinderen.” Snoeck heeft het onder meer over vleeswaren met Maya de Bij erop en speelgoed en kleding uit dubieuze fabrieken.

maya de bij sigaretten, greenpeace, studio 100

Studio 100 eist excuses van Greenpeace België

Studio 100 is boos over de video waarin Maya de Bij sigaretten promoot en eist nu excuses van Greenpeace. “Dit is schadelijk voor ons bedrijf”, zegt een woordvoerder van Studio 100 in De Morgen. “Er komt dan wel een waarschuwing achteraan in het filmpje, maar onze doelgroep, kindjes, lezen niet of kunnen niet lezen.”

Greenpeace België wil niets weten van excuses en komt er op Twitter nog even op terug. “Excuses @studio100 omdat “onze actie schadelijk is voor Maya”? Ongezond vlees verkopen is schadelijk voor kinderen en klimaat. Dus sorry, geen excuses 😊”

https://twitter.com/greenpeace_be/status/999226688474112000

De milieuorganisatie legt uit dat er al vaak contact met Studio 100 is opgenomen om eens rond de tafel te zitten, maar dat er nog nooit gehoor aan is gegeven. Wij zeggen: vaker van dit soort conflicten, want het levert goede campagnes op. Check ook de in Nederland en België verspreide Pakjes Kunst, sigarettenautomaten die je verslaafd maken aan creativiteit in plaats van sigaretten.

Reageer op artikel:
Maya de Bij promoot roken met Maya de Bij sigaretten
Sluiten