Hoe Andy Warhol wereldberoemd werd door portretten van soepblikken

In 1962 was Andy Warhol al enkele jaren succesvol als commercieel kunstenaar, zo ontwierp hij bijvoorbeeld boek- en albumcovers. Zijn grote doorbraak in de kunstwereld liet echter nog even op zich wachten.

Andy Warhol 1983

Andy Warhol 1983 | Bron: Robert Mapplethorpe 1946-1989

Van een vriend kreeg Warhol het advies om voorwerpen te schilderen waar hij écht van hield. En aangezien hij al jaren lang Campbell’s soep als lunch at, was dit voor hem geen moeilijke keuze. Hij besloot een serie te maken waarbij hij alle 32 verschillende smaken soep van het merk

Campbell's soepblik

Campbell’s soepblik | Bron: Campbell’s

Campbell’s portretteerde.

Vonden mensen dat niet raar?

De soepportretten van Andy Warhol veroverden niet gelijk de kunstwereld. In New York kon de kunstenaar geen galerie vinden die de werken wilde exposeren. In Los Angeles zag galeriehouder Irving Blum de humor er wel van in en exposeerde de soepblikken.

Cambpells Soup Cans

Cambpells Soup Cans | Bron: Andy Warhol, MOMA

Zijn buurman die ook een galerie had vond dit ook wel grappig. Tijdens de opening van de expositie zette hij de echte soepblikken in het raam van zijn eigen galerie, waar hij ze voor 29 cent per stuk verkocht.

En werden de werken een beetje verkocht?

Dat viel tegen. Hoewel dit je kans was geweest om voor de bescheiden prijs van 100 dollar een echte Warhol te kopen, deden maar weinig mensen dit. Er werden slechts zes werken verkocht.

De slechte verkopen vielen de galeriehouder zo tegen dat hij alle verkochte werken weer terug kocht. Het onverkochte werk kocht hij voor een schijntje van Warhol. Na de werken jarenlang in zijn bezit gehad te hebben, verkocht Blum ze in 1996 aan het Museum of Modern Art voor 15 miljoen dollar. Dit was dus een van de betere investeringen in de kunstgeschiedenis geweest.

Campbell's Chicken soup

Campbell’s Chicken soup | Bron: Andy Warhol, MOMA

En Warhol?

Hoewel de tentoonstelling commercieel dus niet gelijk een succes was, zette het Andy Warhol wel op de kaart als kunstenaar. Hij ging na deze werken vaker schilderijen zeefdrukken met de soepblikken als onderwerp, maar dan met felle Pop Art kleuren.

Pop Art Campbell's soup

Pop Art Campbell’s soup | Bron: Andy Warhol

Het advies om dingen te schilderen waar hij van hield bleef hij in zijn achterhoofd houden. Zo maakte Warhol bijvoorbeeld werk met Coca Cola, geld en zijn favoriete beroemdheden als onderwerp. Hij werd zelfs zo beroemd en ging zo veel werk maken dat hij zijn studio The Factory, de fabriek, ging noemen. Uiteindelijk werd Warhol dus toch een commercieel succes, wat mede te danken was aan zijn vernieuwende soepblikken. (KC)

Limited Edition soepblikken gebaseerd op het werk van Warhol

Limited Edition soepblikken gebaseerd op het werk van Warhol | Bron: Bron Campbell’s soup, Wikipedia

Lees ook: Het verhaal achter het meesterwerk: De oogst

featDe-Oogst-Bron-Vincent-van-Gogh-Van-Gogh-Museum-701x455

Reageer op artikel:
Hoe Andy Warhol wereldberoemd werd door portretten van soepblikken
Sluiten