Hoe deze E-Car uit 1957 flopte ondanks de vooruitstrevende gadgets

A. de Jong 18 mei 2018 Froot

In 1957 werd met veel bombarie en hoog geschepte verwachtingen Edsel gelanceerd, een automerk van Ford Motor Company. Toenmalig directeur van Ford, Henry Ford II, bedacht dat er een nieuw merk nodig was. Het luxemerk van Ford was Lincoln, Edsel zou het innovatieve merk worden. Het Tesla van nu, zeg maar.

E-Car niet goed genoeg

Aanvankelijk zou het merk en de auto E-Car komen te heten, dat stond voor Experimental Car. Maar na interne studies, het inhuren van een reclamebedrijf, meerdere enquêtes en suggesties uit het bedrijfsleven werd het Edsel. Dit was de naam van de overleden zoon van Henry Ford. Ondanks dat de zoon van Edsel het hier niet mee eens was en de auto gewoon E-Car bleef noemen, werd het Edsel.

e-car, edsel

De eerste auto zou revolutionair zijn en over futuristische tools beschikken. Er werd zelfs een speciale televisieshow, The Edsel Show, uitgezonden. Ford bouwde een netwerk met 1.200 dealers op die dagelijks minstens 400 stuks zouden moeten verkopen.

Edsel liep voorop met de Start/Stop Button

Maar wat bleek: de auto was in de ogen van de massa niet meer dan een nieuw model met een paar ‘zinloze extra gadgets’, zoals een Start/Stop Button en een systeem voor meer stuurcontrole. Ook door de kilometerteller die rood opgloeide als je te hard reed, werd men niet getrokken. Zelfs de onderstaande topreclame deed niets.

Gebaseerd op de groei in de automobielsector in 1956 en 1957 had Edsel zich een jaarproductie van 200.000 exemplaren tot doel gesteld voor het eerste jaar. Uiteindelijk werden er in dat jaar 63.110 stuks verkocht.

Het model mislukte en staat bekend als één van de grootste en duurste mislukkingen in de Amerikaanse auto-industrie. Het automerk werd in 1960 alweer opgeheven. Tegenwoordig zijn Edsels collector items.

edsel, e-car

Misschien had Ford beter voor de naam E-Car kunnen kiezen, maar zoals bij zoveel mislukte innovaties is er moeilijk een vinger op te leggen waarom het idee niet eindigde in een succes. Edsel staat in ieder geval niet alleen. Zo werd groeide ook deze bazooka-Vespa 150 TAP uit tot een flop.

Reageer op artikel:
Hoe deze E-Car uit 1957 flopte ondanks de vooruitstrevende gadgets
Sluiten