Deze Nederlander maakt superrealistische portretten met houtskool

Deze Nederlander maakt superrealistische portretten met houtskool

Tekenen kan iedereen (echt waar!), maar realistische kunst maken op papier of doek: dat is een vak apart dat lang niet iedereen kan. Maar: Martijn Versteeg kan het wel, steengoed zelfs. Froot sprak de grafisch designer over zijn bijzondere portretten.

Martijn, vertel eens: kon je altijd al zo realistisch tekenen?
‘Nou, nee. Sinds 2007 teken ik met realisme als doel. Ik vroeg me destijds af ‘hoe realistisch een mens kan tekenen’, en ben het zelf eens uit gaan proberen.’

Dat blijkt je goed af te gaan. Ligt dat aan de materialen waar je mee werkt?
‘Ik werk met grafiet en met houtskool. Vooral houtskool werkt erg prettig voor mijn kunstvorm, omdat het zo zwart is en niet weerspiegelt.’
Maar houtskool kan toch enorm vlekken?
‘Klopt! Maar met een geoefende hand en heel wat geduld wordt het toch een mooi resultaat.’
Aha!

Wie schilder je eigenlijk? Hoe kom je aan je modellen?
‘Als ik in opdracht werk biedt het model zichzelf aan, maar als ik met eigen werk bezig ben vorm ik een beeld in mijn hoofd van hoe ik het wil hebben. Denk hierbij aan de compositie, het model en de gezichtsuitdrukking. Als ik weet wat ik wil ga ik op zoek naar het geschikte model in mijn directe omgeving, een oud studiegenoot of een model dat ik dan inhuur.’

En dan? Maak je dan een foto of laat je ze poseren terwijl jij tekent?
‘Als het model er is organiseer ik een fotoshoot en fotografeer ik net zo lang tot ik heb wat ik wil. De fotoshoot kan tien minuten duren maar ook uren, dat hangt af van hoe de shoot verloopt.’

Goed, je hebt dus het beeld weten vast te leggen. Het tekenen begint. Hoe begint zoiets?
‘Het contour van het portret werk ik van links naar rechts uit. Als ik aan het werk ga begin ik dan ook links onderaan. Daarna vormen er zich licht gekleurde ogen, oren, een neus, wat haar en alles wat er op gaat komen. Ik werk qua kleuren dus van licht naar donker. Meestal werk ik de ogen als eerst uit. De pupil is vaak helemaal zwart, en gebruik ik als referentie voor al de andere tinten. Op mijn YouTube-kanaal is dit proces te zien.’

Wat vind je het moeilijkst om na te tekenen?
‘Ik zou zeggen dat de mond het moeilijkst is om natuurgetrouw na te tekenen. Hoe dit komt is voor mij een raadsel, al heb ik wel een vermoeden: de mond is beweeglijk en vaak heeft het een andere vorm.’

Heb je nog een bepaald doel met je werken?
‘Nou, ik heb nog altijd de droom om groter te tekenen. Het effect dat groot werk heeft bij het publiek is iets speciaals, het brengt een ‘wauw’-emotie met zich mee en de kijker wordt hopelijk verbluft door het kunstwerk. Maar, naar mijn idee ben ik pas net begonnen en ben zeer enthousiast om verder te experimenteren.’

Mocht je meer van Martijn’s oogverblindend mooie tekenwerk willen zien dan kun je terecht op zijn website óf op zijn YouTube-kanaal.