De portretten van Maerten Soolmans en Oopjen Coppit: Broer en zus van de Nachtwacht

Deze week is bekend geworden dat het Rijksmuseum en de Nederlandse staat er 160 miljoen euro voor over hebben om de portretten die ter gelegenheid van het huwelijk van Maerten Soolmans en Oopjen Coppit geschilderd zijn naar Nederland te halen. Het Rijksmuseum en de overheid delen deze kosten eerlijk en betalen beide 80 miljoen euro.

Portret van Oopjen Coppit

Portret van Oopjen Coppit | Bron: Rembrandt van Rijn, privécollectie

160 miljoen, wat is er zo bijzonder aan deze schilderijen?

Deze huwelijksportretten zijn in 1634 geschilderd door een van Nederlands beroemdste schilders: Rembrandt en worden ook wel de ‘broer en zus van de Nachtwacht’ genoemd. Deze schilderijen waren tot 1877 in Nederlands bezit, maar zijn toen door de adellijke familie van Loon verkocht aan de superrijke Franse bankiersfamilie de Rothschild. Meer dan 200 jaar later geeft deze familie Nederland de kans om deze werken weer terug te kopen. Dit voorjaar werden de portretten samen voor 150 miljoen euro aangeboden, maar inmiddels is de prijs 10 miljoen euro gestegen.

Eric de Rothschild, de verkoper van het werk

Eric de Rothschild, de verkoper van het werk | Bron: wikipedia

[RELATED id=’256581′]

Wat deze werken bijzonder maakt is dat dit vroege schilderijen van Rembrandt zijn. Toen hij deze huwelijksportretten schilderde was hij net van Leiden naar Amsterdam gekomen om daar de rijken vast te leggen in portretten.
Portret van Maerten Soolmans

Portret van Maerten Soolmans | Bron: Rembrandt van Rijk, privécollectie

Hoewel Rembrandt toen dus nog niet zo bekend was, hebben Maerten en Oopjen waarschijnlijk toch goed moeten betalen voor de schilderijen. Ze zijn op de portretten namelijk ten voeten uit geschilderd: ze staan er van top tot teen op. Dit was duurder dan een portret waar alleen het gezicht te zien was. Deze manier van geportretteerd worden was eerder voorbehouden aan de adel en de kosten hiervan kwamen overeen met het jaarsalaris van een werkman. Met zo’n portret kon de geportretteerde niet alleen door het formaat en het soort portret, maar ook door de kleding zijn rijkdom laten zien.
Zelfportret, geschilderd ten tijde van de huwelijksportretten

Zelfportret van Rembrandt van Rijn, geschilderd ten tijde van de huwelijksportretten | Bron: Rembrandt van Rijn, Gem„ldegalerie, Berlijn

Wie zijn deze rijke mensen dan?

Maerten Soolmans en Oopjen Coppit waren een jong stel van 21 en 23 jaar oud dat deze schilderijen ter gelegenheid van hun huwelijk lieten maken. Maerten Soolmans stond bekend als nouveau riche. Hij was afkomstig uit de Zuidelijke Nederlanden en erg rijk, wat hij graag met zijn kleding wilde laten zien.

Ook van de kleding van Oopjen Coppit straalt de rijkdom af. Daarnaast heeft zij op het portret ook nog dure sierraden aan en een chique waaier vast. Op deze twee meter hoge portretten presenteert het echtpaar zich op hun best en deftigst aan de wereld.
[RELATED id=’258878′]

Komen de pronkportretten nu naar Nederland?

Als het aan het Rijksmuseum ligt komen deze werken naar Nederland, maar niet permanent naast de Nachtwacht in het museum te hangen. Het is de bedoeling dat de schilderijen na aankoop op rondreis gaan, zodat zoveel mogelijk mensen ze kunnen bewonderen.
De nachtwacht, de broer van de portretten

De nachtwacht, de broer van de portretten | Bron: Rembrandt van Rijn, Rijksmuseum

Dan moeten de schilderijen echter wel aangekocht worden. Mogelijk wordt deze aankoop gedeeld met het Franse Museum het Louvre. Frankrijk wil namelijk ook 80 miljoen beschikbaar stellen. De portretten kunnen dan om en om in de musea hangen. Het is dus even afwachten of deze portretten binnenkort in het Rijksmuseum te bewonderen zijn. Het Rijksmuseum is in ieder geval druk bezig om de benodigde fondsen binnen te halen. (KC)

Reageer op artikel:
De portretten van Maerten Soolmans en Oopjen Coppit: Broer en zus van de Nachtwacht
Sluiten