De inspiratie achter de logo’s van de 20 bekendste luxe merken

De inspiratie achter de logo’s van de 20 bekendste luxe merken

Sommige merken hebben logo’s die heel duidelijk te linken zijn aan het product dat zij verkopen, andere merken hebben logo’s waarvan je werkelijk waar geen idee hebt hoe ze er ooit op zijn gekomen. Daarom vind je hier een lijst met twintig van de bekendste luxe merken en waar zij de inspiratie voor hun logo vandaan haalden.

Het hoofd van Medusa van Versace

Versace
Toen Gianni Versace in 1978 bedacht om Medusa’s hoofd als logo te gebruiken, was haar transformatie tot een beest door de godin Athena zijn inspiratie. Het logo werd een iconisch symbool in de mode omdat het autoriteit, aantrekkelijkheid en fatale fascinatie uitstraalde: de drie basiseigenschappen van Medusa. Donatella Versace, de zus van Gianni, vertelde later: ‘Toen ik Gianni vroeg waarom hij voor Medusa had gekozen, vertelde hij dat wie verliefd werd op Medusa, nooit meer van haar kan vluchten.’

De letters van YSL

YSL
Adolphe Jean-Marie Mouron, ook wel Cassandre genoemd, was een Oekraïens-Franse schilder, commercieel posterkunstenaar en letterontwerper. Hij ontwierp het YSL-logo in december 1961, een paar jaar voor zijn zelfmoord. Sommige mensen zeggen dat de het provocerend was hoe Cassandre de ongeschreven regel doorbrak dat twee kenmerken van letterbeelden die nooit bij elkaar zouden passen, nu bij elkaar in één woord stonden.

De Spirit of Ecstacy van Rolls Royce

Rolls Royce
The Spirit of Ecstacy, ook wel Emily, Silver Lady of Flying Lady genoemd, is ontworpen door de Engelse beeldhouwer Charles Robinson Sykes. Het was zijn bedoeling om in het beeld het verhaal te vertellen van de geheime liefde tussen de Britse politicus John Walter Edward Douglas-Scott-Montagu die een voorstander was van het autorijden, en Eleanor Velasco Thornton, die model stond voor het beeld.

Het rijtuig van Hermès

Hermès
Hermès is begonnen als een kleine werkplaats voor harnassen, die zich wijdde aan het dienen van Europese mensen van adel. Ze maakten luxe harnassen en hoofdstellen voor paardenkoetsen. Het logo toont een koninklijk paard en wagen en het lettertype is een licht aangepaste vorm van het Memphis lettertype, dat oorspronkelijk werd ontworpen door Dr. Rudolf Wolf in 1929.

De twee C’s van Chanel

Chanel
Het Chanel-logo is in 1925 door Coco Chanel zelf ontworpen en is tot de dag van vandaag onveranderd. Het verhaal gaat dat ze haar inspiratie voor het logo uit de verstrengelde kromme lijnen in het glas-in-loodraam in een kapel haalde. Ook diende deze kapel als weeshuis waar Chanel de tweede helft van haar kindertijd heeft doorgebracht. Een ander verhaal vertelt dat Coco Chanel de twee C’s zag bij Château Crémat, een kasteel in Nice dat was gekocht door een vriendin van Chanel. Volgens het verhaal keek Chanel op een feestje van haar vriendin naar een boog in het kasteel en vond daar haar inspiratie voor de twee verbonden C’s.
Het laatste verhaal is meteen het meest romantisch: de twee C’s zouden zijn ontstaan uit Chanels liefde voor Boy Capel. Hij was degene die voor de financiering van haar bedrijf en haar eerste winkels zorgde. Volgens het verhaal waren ze niet getrouwd en hadden ze ook geen zakelijk contract, waardoor ze dus niet verbonden waren. Maar toch bracht het logo ze bij elkaar, zoals de dubbele C’s lijken te laten zien; Chanel en Capel, samen, maar toch van elkaar gekeerd.

De drietand van Maserati

Maserati
De Maserati-broers haalden hun inspiratie uit het standbeeld van Neptunus, dat te vinden was op het plein in Bologna, de stad in Italië waar oorspronkelijk het hoofdkantoor van Maserati was. Hoewel Mario Maserati het logo heeft ontworpen, wilde hij eerder nooit werken aan logo’s voor machinebouw of auto’s.

De touwen van Prada

Prada
Hoewel Prada alleen de merknaam gebruikt voor de meeste marketing, is er wel degelijk een logo. Het touw dat de letters omlijnt komt uit de tijd dat Prada de officiële hofleverancier was van het Italiaans Koninklijk Huis in 1919. Dit gaf het merk de toestemming gebruik te maken van het wapen van het Huis Savoye.

De monogram van Louis Vuitton

Louis Vuitton
Het logo van Louis Vuitton werd in 1896 ontworpen door Georges Vuitton, de zoon van Louis. Het ontwerp wordt beschreven als een Japans geïnspireerd bloemenmotief. Het oorspronkelijke doel van het logo was het dwarsbomen van de vervalsing van de designer bagage van Louis Vuitton en hiermee was het één van de eerste merken die deed aan fashion branding.

Het paard van Ferrari

Ferrari
Eén keer in zijn leven heeft de uit de Italiaanse stad Modena afkomstige Enzo Ferrari het verhaal verteld over het logo van het steigerende paard: ‘Het logo is geschilderd op de romp van het gevechtsvliegtuig van Francesco Baracca, een heldhaftige piloot in de Eerste Wereldoorlog. In 1923 heb ik Francesco’s vader ontmoet, Enrico Baracca. Daarna ontmoette ik zijn moeder, gravin Paulina. Zij zei op een dag: ‘Ferrari, zet mijn zoons steigerende paard op je auto’s, het zal je geluk brengen.’ Het paard was, en is nog steeds, zwart en ik heb de kanariegele achtergrond toegevoegd, wat de kleur is van Modena.’

De witte stiksels van Maison Martin Margiela

Maison Martin Margiela
De vier witte stiksels waren eerst bedacht om de labels op hun plaats te houden en om ze makkelijk te kunnen verwijderen, waardoor het kledingstuk onherkenbaar werd. Inmiddels zijn deze witte stiksels internationaal bekend geworden als het logo van het merk. Hoewel het eigenlijk was bedoeld als teken van anonimiteit, was het een reactie op de overheersing van de logo’s.

De handtekening van Paul Smith

Paul Smith
De bekende handtekening die het merk vertegenwoordigt, is eigenlijk helemaal niet Paul Smiths handtekening en is zelfs nooit bedoeld als logo, maar werd ontworpen door Zena March, een vriendin van Smith. Zij tekende het terwijl ze aan het werk was in zijn winkel.

De stier van Lamborghini

Lamborghini
De stier staat voor het sterrenbeeld van Ferruccio Lamborghini, de oprichter van Lamborghini. De eerste twee modellen van de auto’s waren combinaties van cijfers en letters, waarna de volgende modellen werden vernoemd naar beruchte Spaanse vechtstieren.

De kroon van Rolex

Rolex
Het logo van Rolex is een uitbreiding van hun slogan: ‘A Crown For Every Achievement’, die al wordt gebruikt sinds de start van het merk in 1903. Voor de oprichters van Rolex staat de kroon voor aanzien, overwinning en perfectionisme.

De ridder van Burberry

Burberry
Het logo van de ridder op het paard is in 1901 ontworpen. Omdat het woord Prorsum, dat “vooruit” betekent, in het logo staat, wordt er gedacht dat het pantser van de ridder staat voor de innovatie van het bedrijf wat betreft buitenkleding.

Het paard van Porsche

Porsche
In het begin van 1950 wilden Professor Ferdinand Porsche, zijn zoon Ferry en hun vertrouwde kring een bedrijfslogo ontwikkelen waarin hun locatie in Stuttgart terugkwam en wat een dynamisch, krachtig imago had. Ze kwamen met het idee van een logo dat elementen bevatte van de geschiedenis van Württemberg-Baden, zoals die regio toen nog heette. Ze kozen voor geweien en de kleuren rood en zwart. Het paard in het midden van het logo staat voor voortduwende kracht en is een afleiding van het stadszegel van Stuttgart. Door de jaren heen zijn alleen de letters van het logo een beetje veranderd en zijn de contouren van het paard iets aangepast zodat het logo makkelijk te printen is. Voor de rest is er aan het logo van de Porsche sinds 1950 nog niets veranderd!

De twee G’s van Gucci

Gucci
Het Gucci-logo staat voor de initialen van naam van de oprichter: Guccio Gucci en werd in 1933 ontworpen door zijn zoon Aldo. Hoewel het logo van Gucci en Chanel erg veel op elkaar lijken, zijn er nooit rechtszaken geweest over hun gelijkenis.

Het handschrift van Harrods

Harrods
Het doel van het logo van Harrods was het verenigen van meer dan 300 producten, terwijl via de verpakking uiting moest worden gegeven aan de individualiteit van elk product. De producten werden verenigd door de gemeenschappelijke typografie van het merk.

De ovale vorm van Bugatti

Bugatti
De vader van de oprichter van Bugatti was een professioneel juwelier en kunstenaar en bekeek zijn zoons auto’s alsof het kostbare juwelen waren. Doordat er in de auto’s geen pakkingen werden gebruikt, kregen de veiligheidsdraden een bepaald patroon, wat leidde tot inspiratie voor de rode puntjes in het logo.

De polospeler van Ralph Lauren

Ralph Lauren
Raph Lifshitz, de ontwerper van Ralph Lauren, koos voor het woord “polo” omdat hij graag een lifestyle wilde promoten en de sport polo stond volgens hem voor een wereld van elegantie en stijl. Dit was voor hem de reden om een polospeler als symbool te kiezen.

De verschillende automerken van McLaren

McLaren
Het eerste logo voor McLaren is in 1964 ontworpen door Michael Turner, een goede vriend van Bruce McLaren. Hij ontwierp dit logo voor het Bruce McLaren Motor Racing Team. Het logo draaide toen nog om de Kiwi, het dier dat nationaal symbool stond voor McLaren’s vaderland: Nieuw-Zeeland. Hierna ontstond in 1967 het logo genaamd de Speedy Kiwi, die de nadruk legde op de hoge snelheid die de auto kon halen. Bij dit logo kwam ook een oranje kleur kijken, die bekend is geworden als “McLaren oranje”. In 1977 is het logo nogmaals veranderd in hoe we hem tegenwoordig kennen.