Deze advertenties uit 1910 zouden tegenwoordig echt niet meer kunnen

Deze advertenties uit 1910 zouden tegenwoordig echt niet meer kunnen

Dat de wereld er momenteel héél anders uitziet dan pakweg 100 jaar geleden hoeven we je vast niet te vertellen. Sneller dan ooit kunnen we informatie verspreiden over heel de wereld. We kunnen zomaar even bellen of facetimen (of zoenen) met een persoon die aan de andere kant van de wereld zit en wat dacht je van alle reclame die je dagelijks tegenkomt?

Rond 1910 hadden ze dan ook geen (online) magazines met advertorials, geen websites met banners en al zeker geen spam in je mailbox. Reclame maken ging daarom heel anders: met ‘ouderwetse’ pamfletten bijvoorbeeld. Maar wat schreven ze daar nou voor gekke dingen op?!

Overgewicht betekende simpelweg dat je zou sterven…

1910-world-almanac-ads-3

Jep: afvallen was ook in 1910 al een hot item

1910-world-almanac-ads-2

Dr. Scott had tegen alle kwaaltjes wel een middeltje, zoals een elektrisch korset…

1910-world-almanac-ads-5

Waarom zou je afvallen als je ook deze speciale onderbroek aan kunt trekken?

1910-world-almanac-ads-4

Maar, ook te dun zijn was iets om aandacht voor te vragen

1910-world-almanac-ads-6

Oogdruppeltjes van Murine, kunnen voor van alles gebruikt worden door mensen van alle leeftijden

1910-world-almanac-ads-17

“Draag iedere nacht deze band en je gaat er jaren jonger uitzien!”

1910-world-almanac-ads-7

“Kaal zijn is nergens voor nodig!”

1910-world-almanac-ads-13

Steeds meer mensen konden een auto aanschaffen. Deze was voor iedereen geschikt:

1910-world-almanac-ads-8

Maar, meer auto’s betekent ook dat er meer monteurs nodig waren. Zo werden deze geworven

1910-world-almanac-ads-9

Computers hadden ze natuurlijk nog niet, een typemachine was je hulpmiddel!

1910-world-almanac-ads-14

Budweiser was er wél al. Het product is op de markt sinds 1876

1910-world-almanac-ads-18

Eerlijk is eerlijk: de boodschap was meestal kort maar ook bijzonder krachtig. Niet gek als je je bedenkt dat advertenties minder zichtbaar waren en dus beter moesten blijven hangen.

Mocht je trouwens tóch willen afvallen, een auto willen bouwen of trek hebben in een biertje… Dan hebben de reclames – hoe oud ook – dus gewerkt!