7 ochtendrituelen waardoor je de rest van je dag beter volhoudt

7 ochtendrituelen waardoor je de rest van je dag beter volhoudt

Wanneer de wekker gaat kunnen er een aantal dingen door je hoofd schieten als je moet opstaan om je dag te beginnen. ‘Laat me nog even liggen!’, ‘need coffee!‘ of ‘Yes, dit wordt een goede dag!’

Hoe dan ook kun je een dag als het ware vergelijken met een puzzel: als alle stukjes correct liggen, kan je hele dag goed en strak georganiseerd verlopen. En je dag opent natuurlijk met de ochtend, het belangrijkste puzzelstuk van de dag. En hoe kan deze start jouw eerste stap zijn naar een mooiere dag? Dat gaan we je vertellen. Dit zijn 7 ochtendrituelen die de beste ochtend creëren om jouw verdere dag net zo positief te laten zijn!

1. Rise and shine!

Het is nooit leuk om je wekker af te horen gaan, wanneer je lekker in je warme bed ligt. Maar uit onderzoek is gebleken dat het beter is om direct op te staan uit bed dan op snooze te drukken. Door jezelf steeds weer wakker te laten worden uit een diepe slaap, kun je emotioneel gestrest en gehaast worden de rest van de dag. Door te lang in bed te blijven liggen bereik je alleen maar een onrustige ochtend, dus sta op en begin je dag!
ochtend1

2. Laat je telefoon met rust

Wanneer we wakker zijn hebben we de neiging om gelijk onze telefoon te checken met updates van onze vrienden of dingen die we die dag moeten doen. Dit zorgt ervoor dat wij als mens worden geconfronteerd met onze “kritische ik”. We moeten onze dag niet al gelijk overladen met dingen we moeten doen en wat we allemaal nog moeten hebben. Dus laat je telefoon nog maar even een uurtje met rust en laten we genieten van de rust die we nog hebben ‘s ochtends vroeg.
ochtend5

3. Goed voorbereid slapen

Gedurende de dag moet je veel taken en werkzaamheden verrichten, soms zelfs te veel om op te noemen. Heel vaak willen we deze plannen ‘s ochtends indelen in je dag, maar voel je je dan beter? Nee, plan je dagtaken logisch in de avond van tevoren zodat je weet waar je aan toe bent de volgende dag en je niet voor jezelf in de ochtend voor onnodige stress gaat zorgen.

4. Begin met water

Veel mensen willen gelijk naar de koffiepot grijpen wanneer ze wakker zijn om die shots energie binnen te krijgen. Dat is prima, maar dat komt later wel, want begin eerst met een glas water. Je lichaam heeft in de afgelopen zeven à acht uur niks te drinken gehad en is daardoor geheel uitgedroogd. Je dag beginnen met een glas water zal zorgen voor minder snel last van hoofdpijn, uitputting en wallen onder je ogen. Dus zet die kraan gewoon lekker open!

Voor dag en dauw opstaan.

5. Maar mijn koffie dan…?

Je hoeft zeker niet lang te wachten om ‘s ochtends je eerste kop koffie te drinken. Koffie is gezond dankzij de antioxidanten die het lichaam krijgt. Houd het wel op één of twee koffie per dag, want meer koffie zorgt weer voor onnodige stress en hoofdpijn, en dat willen we juist vermijden. Maar je dag beginnen met koffie is goed en gezond, je lichaam krijgt een goede shot energie en zorgt voor ontspanning in je hoofd en het lichaam.
ochtend2

6. Tijd voor een goed ontbijt!

Er is in feite niets belangrijkers dan een goed ontbijt. Om een werkdag goed door te komen heb je veel energie nodig. Een goed en gevuld ontbijt zorgt hiervoor en zal je verdere werkdag beïnvloeden op een goede manier. Zorg ervoor dat je niet gelijk alleen maar suiker binnenkrijgt want die energie duurt maar heel even. Vul je ontbijt met fruit, noten en granen en je kunt je dag weer helemaal aan!
ochtend6

7. Vroeg opstaan

Hoe eerder jij opstaat, hoe actiever je zal zijn de rest van de dag! Het is gebleken dat mensen die eerder opstaan, ook meer zullen bereiken op een dag. Zorg ervoor dat je je slaapuren haalt en op tijd je bed weer uitkomt, dan zul jij een hele proactieve dag beleven! Dus rise en shine! 
ochtend4

Meer van dit soort artikelen zien? Vergeet ons dan niet te liken!