‘4-7-8’ en andere tips voor een betere nachtrust

Froot.nl 5 nov 2018 Nieuws

We liggen allemaal wel eens te woelen en draaien voor het slapen. Niets mis mee, vaak komen er juist dan goede ideeën op. Maar soms is het ook wel zo handig om gewoon in slaap te vallen. 5 tips voor een goede nachtrust.

De 4-7-8 methode

Bovengenoemde methode is een ademhalingstechniek die is bedacht door dr. Andrew Weil – een schrijver die aan Harvard heeft gestudeerd. Volgens velen ben je met deze methode in no time in dromenland. Hoe het werkt? Plaats het puntje van je tong tegen je gehemelte, precies achter je voortanden. Sluit je mond en adem 4 tellen rustig in door je neus. Houd dan je adem 7 tellen vast en blaas dan in 8 tellen je adem weer uit door je mond. Herhaal deze cyclus vier keer. Slaap lekker!

Zet alle elektronica uit

Velen van ons gaan met ons telefoon naar bed en staan ermee op. Zelfs nu er toenemend bewijsmateriaal is dat schermtijd serieus kan knoeien met je circadiaanse ritme (ook wel je biologische ritme). Digitale apparaten geven blauw licht af, waarvan is aangetoond dat het de productie van melatonine – het hormoon dat je een slaperig gevoel geeft – onderdrukt. Daarnaast bevordert blauw licht de vorming van stresshormonen, waardoor ons lichaam is ingesteld op het dagritme. Maak daarom een afspraak met jezelf: zet je telefoon, tv en laptop minstens één uur voordat je naar bed wil gaan uit. Lees liever een boek. Lezen vermindert stress en ontspant je geest, waardoor je een betere nachtrust hebt.

slapen, betere nachtrust, in slaap vallen, tips

Houd je slaapkamer (en je voeten) koel

Wanneer je lichaam zich voorbereidt om naar bed te gaan koelt het vanzelf af. Maar, je kunt het proces wel versnellen. Drink bijvoorbeeld een warme kop thee of neem een douche; beiden helpen om je interne temperatuur te verlagen. Een makkelijke manier om hetzelfde resultaat te behalen is om ’s nachts je voeten buiten het bed te houden. Door ze bloot te stellen aan koude lucht wordt je lichaamswarmte sneller afgevoerd.

Geen koffie meer in de namiddag

Cafeïne heeft in het lichaam gemiddeld een halveringstijd van 4 tot 6 uur. Dat betekent dat je lichaam 4 tot 6 uur nodig heeft om de helft van wat je hebt gedronken te verwerken. In andere woorden: het is waarschijnlijk beter om geen koffie te drinken in de uren voordat je gaat slapen. Hetzelfde geldt voor sterke drank. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, kan alcohol het moeilijker maken om in slaap te vallen.

Maak je slaapkamer comfortabel voor een betere nachtrust

Dat het donker moet zijn in je slaapkamer, én stil, dat spreekt voor zich. Bijna niemand vindt het fijn om onder een tl-buis te slapen naast een snelweg. Maar, er zijn meer zintuigen waarvan slaap afhankelijk is, zoals aanraking. Zorg ervoor dat je comfortabel ligt: schud je kussen op, verander van slaaphouding en kies voor dekens die niet de warmte vasthouden. Ook smaak en geur zijn belangrijk. Wist je bijvoorbeeld dat sommige geuren kunnen bijdragen aan een meer rustgevende sfeer? Een studie gepubliceerd in de Journal of the Medical Association of Thailand laat zien dat deelnemers die de geur van lavendel inademden een lagere hartslag, bloeddruk en temperatuur van de huid kregen – allemaal lichamelijke tekenen van ontspanning.

Video: beter slapen doe je zo

Om wat dieper in de materie te duiken, al is dat voor het slapen dan weer niet goed, check je de onderstaande video.

How to Sleep Better

Sign up for our WellCast newsletter for more of the love, lolz and happy! http://goo.gl/GTLhb Do you lie in bed for hours, staring at the clock? Do you wake up feeling groggy and slow? Lack of sleep can do a lot more make you have a bad morning-it can hurt your mental and physical health.

Reageer op artikel:
‘4-7-8’ en andere tips voor een betere nachtrust
Sluiten