NS maakt indruk met reclame die diversiteit en liefde ademt

Misschien heb je ‘m al voorbij zien komen op televisie: de nieuwe reclame van de NS (Nationale Spoorwegen), waar twee vrouwen met elkaar flirten. Het spotje, begeleid door de stem van Aretha Franklin, wordt met veel lof ontvangen op social media. Wij zijn ook fan. Vooral omdat het er niet zo dik bovenop ligt en het wordt beschouwd als de normaalste zaak van de wereld.
De NS reclame is belangrijk
Representatie is belangrijk. Als je als kind ontdekt dat je mensen van hetzelfde geslacht veel leuker vindt, dan kan het verwarrend zijn om op televisie alleen maar hetero-stellen te zien. Dat laat je namelijk denken dat jij afwijkend bent.
Hetero’s hebben echt geen ENKEL idee hoe belangrijk zo’n reclame van @NS_online is.
— . (@TheOtherBQ) 2 september 2018
Maar representatie is ook van belang ook om een hele andere reden: acceptatie. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat tv shows als Will & Grace, Modern Family en The Fosters zorgen voor een positievere houding naar LGBTQ’ers.
Aretha Franklin maakt de commercial af
Daarnaast is de nieuwe reclame van de NS ook gewoon herkenbaar. Iedereen heeft weleens een leuk meisje of een leuke jongen in de trein gezien en gehoopt dat ze die nog eens tegen zouden komen. Bij deze reclame smelt zelfs de ruigste zeebonk weg. uiteraard aangesterkt door de muziek van Aretha Franklin. ‘You make me feel like a natural woman’.
Proef de vrijheid | NS
http://ns.nl Combineer de trein met de bus, de OV-fiets of een van de vele andere openbaar vervoermiddelen, en je kunt bijna overal komen. Dat is de belofte die centraal staat in de nieuwe merkcampagne van NS: ‘Proef de vrijheid’. Met de campagne wil NS reizigers inspireren om van deur tot deur met het openbaar vervoer te reizen.
De commercial wordt goed ontvangen op social media:
Mag ik even van dit moment gebruik maken om mijn oprechte dank en enthousiasme uit te spreken over de reclame van @NS_online! Genoeg mensen weten niet half hoe belangrijk dit is voor het gevoel van eigenwaarde voor LHBT+ en voor de acceptatie! #ns #loveislove #proud ️
— Daan Verhoeven (@DaanVerhoeven) 4 september 2018
Mijn favo NS reclame ❤️❤️
— Chantal (@Chantalll__D) 3 september 2018
#NSReclame: weer geweldig om naar te kijken. Zal toch eens een kaartje kopen.
— Frank van der Schot (@FWVDS) 3 september 2018
Wat mij betreft nu al de beste reclame van 2018! @NS_online eert #ArethaFranklin, #liefde en #diversiteit met “Proef de vrijheid”. https://t.co/qK8sc5wheS
— Abdelkader Nassiri (@abdelnassiri) 3 september 2018
Steeds meer LGBTQ’ers op tv
Gelukkig worden reclamecampagnes steeds meer representatief. In de commercials van Maggi en Ikea was al een lesbisch stel te zien. HEMA liet twee mannen die lepeltje-lepeltje liggen zien om hun matrassen aan te prijzen. Maar campagnes pakken ook wel eens minder goed uit. Zoals bij de posters van SuitSupply, waar twee zoenende mannen op te zien waren.
Ook in series en films zien we steeds vaker homoseksuele of lesbische mensen. Super natuurlijk, maar daar zie je voornamelijk de problemen. Hoe moeilijk ze het vinden om uit de kast te komen, of hoe ze op straat worden behandeld. In de mooie reclame van de NS zijn het gewoon twee vrouwen die flirten. Niets meer en niets minder.
Lang leve diversiteit: 57 ‘niet-modellen’ sieren lingeriecampagne Aerie
Als je naar het 8 uur journaal kijkt zou je het bijna niet geloven, maar er is ook veel goed nieuws te melden. Samen met The Issue houdt Froot je op de hoogte van alle mooie dingen die er gebeuren.