NS maakt indruk met reclame die diversiteit en liefde ademt

Tessa Ham 4 sep 2018 Nieuws

Misschien heb je ‘m al voorbij zien komen op televisie: de nieuwe reclame van de NS (Nationale Spoorwegen), waar twee vrouwen met elkaar flirten. Het spotje, begeleid door de stem van Aretha Franklin, wordt met veel lof ontvangen op social media. Wij zijn ook fan. Vooral omdat het er niet zo dik bovenop ligt en het wordt beschouwd als de normaalste zaak van de wereld.

De NS reclame is belangrijk

Representatie is belangrijk. Als je als kind ontdekt dat je mensen van hetzelfde geslacht veel leuker vindt, dan kan het verwarrend zijn om op televisie alleen maar hetero-stellen te zien. Dat laat je namelijk denken dat jij afwijkend bent.

Maar representatie is ook van belang ook om een hele andere reden: acceptatie. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat tv shows als Will & Grace, Modern Family en The Fosters zorgen voor een positievere houding naar LGBTQ’ers.

Aretha Franklin maakt de commercial af

Daarnaast is de nieuwe reclame van de NS ook gewoon herkenbaar. Iedereen heeft weleens een leuk meisje of een leuke jongen in de trein gezien en gehoopt dat ze die nog eens tegen zouden komen. Bij deze reclame smelt zelfs de ruigste zeebonk weg. uiteraard aangesterkt door de muziek van Aretha Franklin. ‘You make me feel like a natural woman’.

Proef de vrijheid | NS

http://ns.nl Combineer de trein met de bus, de OV-fiets of een van de vele andere openbaar vervoermiddelen, en je kunt bijna overal komen. Dat is de belofte die centraal staat in de nieuwe merkcampagne van NS: ‘Proef de vrijheid’. Met de campagne wil NS reizigers inspireren om van deur tot deur met het openbaar vervoer te reizen.

De commercial wordt goed ontvangen op social media:

Steeds meer LGBTQ’ers op tv

Gelukkig worden reclamecampagnes steeds meer representatief. In de commercials van Maggi en Ikea was al een lesbisch stel te zien. HEMA liet twee mannen die lepeltje-lepeltje liggen zien om hun matrassen aan te prijzen. Maar campagnes pakken ook wel eens minder goed uit. Zoals bij de posters van SuitSupply, waar twee zoenende mannen op te zien waren.

Ook in series en films zien we steeds vaker homoseksuele of lesbische mensen. Super natuurlijk, maar daar zie je voornamelijk de problemen. Hoe moeilijk ze het vinden om uit de kast te komen, of hoe ze op straat worden behandeld. In de mooie reclame van de NS zijn het gewoon twee vrouwen die flirten. Niets meer en niets minder.

Lang leve diversiteit: 57 ‘niet-modellen’ sieren lingeriecampagne Aerie

Als je naar het 8 uur journaal kijkt zou je het bijna niet geloven, maar er is ook veel goed nieuws te melden. Samen met The Issue houdt Froot je op de hoogte van alle mooie dingen die er gebeuren.

Reageer op artikel:
NS maakt indruk met reclame die diversiteit en liefde ademt
Sluiten