De week in goed nieuws: diversiteit in het leger, 11-jarige held en meer…

Tessa Ham 1 sep 2018 Nieuws

Grote kans dat je een beetje een naar gevoel hebt als je het nieuws leest. Daar wil Froot in samenwerking met The Issue verandering in brengen. Wij leggen de focus juist op de positieve dingen die er in de wereld gebeuren. De stelling ‘goed nieuws is geen nieuws’ gaat er bij ons niet in.

De week in goed nieuws

Gelukkig was er ook deze week weer een hoop goed nieuws te melden op het gebied van plastic, diversiteit en geniale uitvindingen.

Oliver Heldens gaat op plastic dieet

DJ Oliver Heldens wil aandacht vragen voor het plastic afval dat in de oceanen drijft. Elk jaar komt er 4,7 miljoen ton in de zee terecht. De DJ werkt samen met de milieuorganisatie Plastic Soup Foundation en doet in september mee aan het plastic dieet. Dat betekent dat je probeert zonder wegwerpverpakkingen te leven. Lees hier meer over het dieet.

DJ Oliver Heldens werkt samen met de Plastic Soup Foundation om aandacht te vragen voor het plastic dat in de oceanen drijft. Hij haalde 10.000 euro op voor de organisatie en gaat in de maand september op plastic dieet. Dat betekent dat hij een maand zonder plastic wegwerpproducten gaat leven. Jij kunt ook meedoen!

Een bericht gedeeld door The Issue (@theissuebytribe) op

Het Zweedse leger heeft sterke Pride campagne

Goed nieuws vanuit Scandinavië, zoals wel vaker het geval is. Ter ere van de EuroPride die dit jaar in Zweden werd gehouden, plaatste het Zweedse leger een prachtige advertentie in de kranten. Op de afbeeldingen zijn twee soldaten te zien, die ‘camouflage’ in regenboogkleuren op hun gezicht smeren. Op de posters staat de tekst ‘We don’t always march straight’. De campagne is extra mooi, omdat er in het leger natuurlijk toch een machocultuur heerst. Lees hier meer over de sterke Pride campagne.

Dit jaar vond de EuroPride plaats in Zweden. Ter ere van het evenement plaatste het Zweedse leger een prachtige advertentie in de kranten met de tekst 'We don't always march straight'. Op de foto's smeren soldaten 'camouflage' in regenboogkleuren op hun gezicht. Het leger wil dat iedereen zich welkom voelt en ziet verschillen tussen soldaten juist als iets goeds. "We verdedigen Zweden, de belangen van het land, onze vrijheid en het recht om ons leven te leiden zoals we zelf willen."

Een bericht gedeeld door The Issue (@theissuebytribe) op

11-jarig genie bedenkt gadget om sterfgevallen in hete auto te voorkomen

Twee jaar geleden hoorde de 11-jarige Bishop Curry op het lokale nieuws dat een baby in zijn buurt was overleden, omdat ze in een hete auto was achtergelaten. Hij was zo van streek dat hij een oplossing bedacht. Zijn gadget Oasis detecteert beweging en weet daardoor of er nog een kind in de auto zit. Het apparaatje waarschuwt vervolgens de ouders én de hulpdiensten. Ten slotte blaast Oasis koude lucht tot hulp is gearriveerd. Door zijn patent en 31.000 dollar in donaties, kan zijn uitvinding binnenkort realiteit worden. Lees hier meer over de geweldige gadget.

Twee jaar geleden hoorde de 11-jarige Bishop dat een baby in zijn buurt was overleden, omdat ze was achtergelaten in een hete auto. Hij besloot met een oplossing te komen, zodat niemand dit ooit meer zou gebeuren. Zijn uitvinding Oasis detecteert beweging in de auto en waarschuwt de ouders en de hulpdiensten als het kind in een te hete auto zit. Vervolgens blaast het apparaatje koude lucht tot de hulpdiensten arriveren. Via een GoFundMe-pagina haalde hij al 31.000 dollar op. Ook heeft hij patent gekregen op zijn uitvinding. 👏

Een bericht gedeeld door The Issue (@theissuebytribe) op

Supermarkt maakt gedurfd topstatement

In aanloop naar de Duitse verkiezingen volgende maand, laait het debat over immigratie weer op in het land. De Duitse supermarkt Edeka wilde daarom een statement maken. Ze haalden alle producten die niet in Duitsland zijn geproduceerd uit de schappen. In plaats van de producten plaatsten ze bordjes met teksten als ‘Zo leeg zijn de schappen zonder buitenlanders’ en ‘Deze plank is behoorlijk saai zonder diversiteit’. Hier lees je het hele verhaal over de topactie.

Wat een statement! De Duitse supermarkt Edeka haalde alle producten die niet in Duitsland zijn geproduceerd uit de schappen. In plaats van producten vonden de klanten vorige week bordjes met teksten als: ‘Ons assortiment kent nu grenzen’, ‘Zo leeg zijn de schappen zonder buitenlanders’ en ‘Deze plank is behoorlijk saai zonder diversiteit’. Het debat over immigratie laait weer op nu de Duitse Bondsdagverkiezingen van volgende maand steeds dichterbij komen. Met de gedurfde actie neemt de supermarkt een duidelijk standpunt in!

Een bericht gedeeld door The Issue (@theissuebytribe) op

Reageer op artikel:
De week in goed nieuws: diversiteit in het leger, 11-jarige held en meer…
Sluiten