5 redenen om de serie Bodyguard op Netflix te kijken

A. de Jong 13 nov 2018 Netflix & Zo

Je hebt er vast al vrienden, collega’s of familie over gehoord: de serie Bodyguard op Netflix. En terecht. Eindelijk weer eens een serie die je bij de strot grijpt en niet meer loslaat.

Bodyguard op Netflix

Bodyguard gaat over de begenadigde maar ook beschadigde oorlogsveteraan David Budd, die bij een speciale divisie van de politie werkt. David Budd wordt gespeeld door Richard Madden die je kent als Robb Stark uit Game of Thrones. In de serie promoveert hij tot lijfwacht van de Britse Minister va Binnenlandse Zaken Julia Montague (gespeeld door Keeley Hawes). Budd, die lijdt aan PTTS en huwelijksproblemen heeft, komt erachter dat alles wat Julia Montague uitdraagt tegen zijn normen en waarden ingaat. 5 redenen om Bodyguard op Netflix te kijken.

Bodyguard | Official Trailer [HD] | Netflix

Set in and around the corridors of power, Bodyguard tells the story of David Budd (Richard Madden), a heroic, but volatile war veteran now working as a Specialist Protection Officer for London’s Metropolitan Police Service. When he is assigned to protect the ambitious Home Secretary Julia Montague (Keeley Hawes), Budd finds himself torn between his duty and his beliefs.

1. IJzersterke eerste aflevering

Met de overvloed aan nieuwe series komt het niet zo vaak meer voor dat je direct gegrepen wordt. Helemaal niet vanaf de eerste aflevering. Zo zijn The Sinner en La casa de papel series waar je echt even een paar afleveringen moet inkomen. Maar Bodyguard grijpt je direct bij de strot. En we verzekeren: je wordt niet meer losgelaten. De eerste aflevering begint in een trein, waar vermoedelijk terroristen die een aanslag willen plegen aan boord zitten. David Budd zit met zijn kinderen in de trein. De eerste scène in de trein duurt 20 minuten, waarvan je iedere minuut op het puntje van je stoel zit. We geven niet te veel weg, maar het niveau van deze aflevering zwakt niet af als de serie vordert. Integendeel.

2. Richard Madden

Als je jarenlang een iconische rol hebt gespeeld, in het geval van Richard Madden natuurlijk Robb Stark in Game of Thrones, is het moeilijk om te glanzen in een andere rol. Vraag dat maar aan Daniel Radcliffe (Harry Potter). Maar Richard Madden slaagt hiervoor met vlag en wimpel. Wat een goede acteur is dit. Geen overacting, uiterst geloofwaardig. Je leest de problemen, twijfels én moed van een veteraan van zijn gezicht af. Een betere hoofdrolspeler hadden ze niet kunnen casten. Vanaf seconde 1 vergeet je Robb Stark.

3. Actie en drama wisselen elkaar af in Bodyguard

Alleen maar drama kan saai zijn, alleen maar actie simpel. In Bodyguard wisselen deze twee aspecten elkaar perfect af. Dat geeft de serie een menselijk karakter. De hoofdpersonen zijn ijzersterk, maar hebben allemaal ook hun persoonlijke problemen en zwaktes.

4. Interessant kijkje in de schimmige wereld van de Britse politiek

Naast veel actie, drama en een vleugje liefde krijg je via Bodyguard ook een interessant kijkje in de schimmige wereld van de Britse politiek. Vieze spelletjes, keiharde beslissingen, valse collega’s, werkdruk en natuurlijk de constante dreiging van buitenaf. Keeley Hawes zet de fictieve Minister van Binnenlandse Zaken Julia Montague op een geloofwaardige manier zakelijk, kil en keihard neer. Maar ook zij heeft natuurlijk haar zwaktes.

bodyguard, netflix, review, 5 redenen om te kijken

5. Bodyguard heeft een onvoorspelbare verhaallijn

De verhaallijn van Bodyguard is allesbehalve voorspelbaar. Plottwists volgen elkaar op, zonder dat dit er te dik bovenop ligt. Uitzichtloze situaties transformeren in nieuwe mogelijkheden. Onverwachte romances. Niets is wat je verwacht. Duidelijk: kijken deze heerlijke serie.

Check ook de 5 redenen om documentaire Quincy en de serie Unsolved (over Tupac en Biggie) op Netflix te kijken.