Applaus voor de meest diverse modeshow ooit op de Fashion Week

In één van de meest diverse shows ooit op de New York Fashion Week, maakte Chromat een statement: een medium shirt met de tekst ‘Sample Size’. Bijzonder, omdat sample sizes in de mode-industrie normaal gesproken alleen in maat XS komen. Dit was slechts een van de vele hoogtepunten.
Het merk is de bullshit in de mode-industrie zat en maakt dat duidelijk met een inclusieve show. In tegenstelling tot veel andere shows op de modeweken, waren deze modellen allemaal totaal verschillend. Zo had je bijvoorbeeld model Mama Cax, die de catwalk afliep met haar prothetische been. De enige overeenkomst tussen de modellen: ze zijn allemaal prachtig.

Het meest opvallende kledingstuk op de catwalk was het Sample Size T-shirt, gedragen door Sonny Turner. Voor wie niet bekend is met de mode-industrustrie: designers maken sample sizes die modellen kunnen dragen in campagnes en in shows. Gewoonlijk zijn die sample sizes in de maten 30 tot 34.
Sample size is een slap excuus
Volgens de oprichter van het modemerk Chromat, Becca McCharen, zijn die kleine maten onzin. “Sample sizes worden vaak door ontwerpers als excuus gebruikt. Ze noemen dat als reden waarom er geen modellen met verschillende maten hun shows lopen. Wij van Chromat weten dat de ontwerper de macht heeft om de maat voor de sample size te kiezen.”

Model Sonny Turner is het daar mee eens. “Het is een makkelijk excuusje om geen plussize vrouwen je show te laten lopen. Maar het is belangrijk dat er ook grotere vrouwen op de catwalk zijn te vinden, zodat jonge meisjes zich zelfverzekerder voelen.”
Het doel van Chromat is om meer ontwerpers de kledingstukken in verschillende maten te laten maken, waardoor de catwalk er een stuk diverser uit zal komen te zien. “We willen iedereen laten weten dat ze niet hun lichaam hoeven te veranderen om in die designer kleren te passen, maar dat de kleren moeten worden ontworpen om elk type lichaam te passen.”

Video: de hele New York Fashion Week show van Chromat bekijken
Chromat SS19 Saturation
CHROMAT SPRING/SUMMER 2019 SATURATION Our Spring/Summer 2019 SATURATION collection is inspired by wet t-shirts. We wanted to reclaim the experience of hiding under a giant T-shirt at a pool party (when you’re too embarrassed to be seen in your swim) and make it a garment to wear proudly.
En dan hebben we gelukkig de foto’s nog














Meer diversiteit
Over diversiteit gesproken: check ook deze prachtige campagnes van American Apparel en Figleaves.