De donkere kant van Dick Bruna

Tessa Ham 17 aug 2018 Kunst

Bij de naam Dick Bruna denken we al snel aan zijn lieve illustraties van Nijntje, waar veel van ons mee zijn opgegroeid. Maar natuurlijk heeft de man zo veel meer gedaan. In de Kunsthal in Rotterdam is de tentoonstelling ‘De donkere kant van Dick Bruna’ te zien. Dit weekend is je laatste kans om die te gaan bekijken.

De Zwarte Beertjes pocketreeks

‘De donkere kant van Dick Bruna’ richt zich op de andere beeldtaal van Neerlands nijntje-creator. Dick Bruna (1927 – 2017) maakte tussen 1955 en 1970 ruim 2.000 boekomslagen voor detectives en andere spannende verhalen uit de Zwarte Beertjes pocketreeks van uitgeverij A.W. Bruna & Zoon. De meer dan 350 boekcovers, tekeningen, affiches en collages in de tentoonstelling laten het meesterschap en de verhalende blik van Dick Bruna zien. Met zijn ontwerpen heeft hij in belangrijke mate bijgedragen aan het eigen karakter van de reeks.

Dick Bruna prikkelt de fantasie

Aan het begin van de jaren 50 neemt de verkoop van pocketboeken een grote vlucht. De Zwarte Beertjes-serie wordt mateloos populair door de eigenzinnige detective-personages die Dick Bruna in samenspel met de tekstschrijvers weet te creëren. De covers spelen een cruciale rol en jagen de verkoop in de honderden stationskiosken aan. Met minimale beeldelementen geeft Bruna het kleinste detail betekenis en prikkelt hij de fantasie.

Sigaren en pijpen

Bizarre titels als ‘Het gefluister in het duister’ en ‘De stem in de nacht’ doen op zichzelf al het ergste vrezen, Bruna weet dit met zijn pakkende beeldtaal krachtig te onderstrepen. Van Havanks inspecteur Charles C.M. Carlier maakt Bruna een trefzekere man die met ferme stap over de cover loopt en kordaat een sigaar rookt. Voor ‘De Saint’, een schietgrage, avontuurlijke held, ontwikkelt Bruna een draadfiguurtje dat altijd in beweging lijkt. En bij commissaris Maigret van George Simenon geeft Bruna de kijkers slechts een object als aanduiding: met zijn iconische pijp weet Bruna de gemoedstoestand en grote vragen die de speurder dwarszitten bloot te leggen.

Dick Bruna, tentoonstelling, donkere kant, kunsthal, rotterdam

Tegenhanger van witte Nijntje

Ook het onschuldige Zwarte Beertje, het herkenbare logo van de hand van Dick Bruna, gaat een eigen leven leiden en siert naast de rug van de pockets menig affiche. Het ligt voor de hand de tekenaar het ontstaan van de naam van de zwarte beer toe te dichten, als tegenhanger van de witte nijn die in hetzelfde jaar het levenslicht ziet. Het is echter Jaap Romijn, directeur van de firma Bruna, die in 1954 samen met Dick en vader Abs Bruna, op zoek naar een passende titel voor een nieuwe serie boekjes, via ‘Bruna’ en ‘bruin’ op het ‘zwarte beertje’ komt. Dick Bruna was bijzonder gesteld op zijn Zwarte Beer. Hij beschouwde hem als zijn alter ego, getuige de publicatie De beer is dood die in zijn opdracht postuum uitkomt.

De Kunsthal in Rotterdam

Er zijn in de Kunsthal nog veel meer tentoonstellingen te bekijken. Bij de tentoonstelling ‘Chinese reis’ neemt fotograaf Eli Dijkers je mee op reis naar China. Ook is er een tentoonstelling over Viktor & Rolf te zien. In hal 5 is een andere vorm van portretkunst te zien. ‘T-shirt truth’ laat foto’s zien van ‘de bedrukte rug’, oftewel uitgesproken t-shirts. Hier vind je meer informatie over alle tentoonstellingen die er te zien zijn.

Reageer op artikel:
De donkere kant van Dick Bruna
Sluiten