Robert Kroes
Robert Kroes Kunst 16 dec 2018

Als klassieke schildermeesters hun eigen logo hadden

Wat zou er gebeuren als schilders uit het verleden in het heden zouden leven? Hoe zouden zij hun kenmerkende stijl en schildervaardigheden gebruiken in de moderne tijd? Welk logo zou hen karakteriseren? Deze vragen speelden door het hoofd van de Braziliaanse kunstenaar Milton Omena.

Hij besloot vervolgens dat deze vragen een antwoord verdiende. Sindsdien verdiept hij zich in de hand van de meester die hem op dat moment intrigeert. Op basis van hun stijl en kenmerken ontwierp hij voor iedere kunstenaar een modern logo. De resultaten zijn verbluffend. Wij tonen enkele voorbeelden:

PABLO PICASSO (1881 – 1973)

Voor Omena is Picasso extra bijzonder. Niet alleen omdat zijn werk tot het duurste ter wereld behoort, maar ook omdat hij naast schilder ook beeldhouwer was. Bij de liefhebbers is zijn kubistische periode het meest bekend, dus ook die zie je terug in het verrassende ontwerp van Omena. Als eerbetoon aan de gigantische opbrengsten projecteerde de Brasiliaan het logo op een creditcard.

picasso, logo
picasso, logo

LEONARDO DA VINCI (1452 – 1519)

Voor een logo van deze schilder en uitvinder liet Omena zich inspireren door de vele schetsboeken en notities die van Da Vinci bewaard zijn gebleven. Door de ogen van de Braziliaan paste de uitvinderskant beter bij Da Vinci en dus ontwierp hij een schets van een futuristisch apparaat. Dit uiteraard in de kenmerkende Da Vinci stijl.

davinci, logo

VINCENT VAN GOGH (1853 – 1890)

In dit geval putte de Braziliaanse kunstenaar zijn inspiratie uit de voor Van Gogh kenmerkende gebogen lijnen die hij met zijn penseel in de verf trok. Omero koos dan ook een positiespel van lijnen dat zo uit een echte Van Gogh gekopieerd zou kunnen zijn.

van gogh, logo,
van gogh, logo,

CLAUDE MONET (1840 – 1926)

‘Het bruggetje van Monet’ is een automatische associatie de veel mensen hebben bij het horen van de naam Monet. De inspiratie van voor het logo ligt dan ook voor de hand.

claude monet, 1, logo
claude monet, logo

SALVADOR DALÍ (1904 – 1989)

De vrije geest van deze kunstenaar is ongekend. Daarom voor zijn logo ook geen vaste patronen of voorafgaande studies. Impulsieve improvisatie kenmerkt zowel het logo als de man voor wie het bestemd is.

dali, logo

PIET MONDRIAAN (1872 – 1944)

Het geometrische en wiskundige gebruik van vlakken in primaire kleuren was en is het handelsmerk van Piet Mondriaan. Het logo is niets meer dan de representatie van de handel van de eigenaar. Omena zag het passende logo daarom al snel voor zich.

mondriaan, logo
mondriaan, logo

JACKSON POLLOCK (1912 – 1956)

Deze schilder was, zoals je in het ontworpen logo terug kunt zien een exponent van de abstracte kunst. Hij schilderde vooral vlekvormen in monotone kleuren.

pollock, logo
pollock, logo

ANDY WARHOL (1928 – 1987)

Fifteen minutes of fame had deze pop-art icoon en pionier in de vermenging van kunst en commercie met dit logo zeker gekregen.

warhol, logo

Bekijk ook het ART-Phabet, waarin het ABC’tje tot kunst is verheven.

Reageer op artikel:
Als klassieke schildermeesters hun eigen logo hadden
Sluiten