De nutteloosheid van kunst verpakt in dagelijkse voorwerpen

Kunst is pas kunst als het nutteloos is, wordt wel gezegd. Schoonheid heeft behoefte aan nutteloosheid. Of, zoals de Franse schrijver Joris-Karl Huysmans het zei: ‘de meest nutteloze kamer in een huis is het toilet’. Deze filosofie lijkt de inspiratiebron van Kenji Kawakami, de Japanse financier van Chindogu.
De dagelijkse voorwerpen van Kenji Kawakami
De organisatie van Kenji Kawakami leunt volledig op het nutteloze van kunst en giet dat in dagelijkse voorwerpen. Hoge hakken met paraplu’s, boter in een lippenbalsemverpakking, een kledingstuk van een baby en mop om schoon te maken ineen, verzin het zo gek of Kenji Kawakami verzint het. Of de dagelijkse voorwerpen kunst zijn, mag je zelf bepalen. Wij kunnen hier geen genoeg van krijgen.
Check ook de serie Monumental Nobodies, bestaande uit klassieke beeldhouwwerken die dagelijkse dingen doen.