Van Lidl tot IKEA: 7 bedrijven die slim inspelen op Banksy

A. de Jong 25 okt 2018 Design

Het is alweer even geleden dat een Banksy-kunstwerk direct werd versnipperd nadat het voor een recordbedrag was geveild. Daarover was van alles te doen en Banksy gaf later toe dat het eigenlijk helemaal versnipperd had moeten worden. Feit is dat de legendarische kunstveiling nooit vergeten zal worden. Dat weten bedrijven ook. Van de Lidl tot IKEA: zeven bedrijven die slim inspelen op Banksy.

Lidl folder door de Banksy versnipperaar

Als er iets populair is, dan is het de Lidl folder. Gadgets en andere producten voor een prikkie. Weet dat de marketingafdeling van Lidl van een prima niveau is. Deze Lidl folder met versnipperde prijzen is daar een mooi voorbeeld van. Maar vergeet vooral ook deze Frikandel Speciaal Pizza (ja, dat lees je goed) niet.

lidl, folder, ikea, banksy, versnipperd, bedrijven

Scotch

Nee, niet het Nederlandse modemerk Scotch & Soda, maar het tapemerk Scotch speelt slim in op de Banksy-versnipperaar. ‘Turn Back Time’, is de titel van de reclame. Had er gewoon een stukje tape opgeplakt en het was nooit gebeurd. Gelukkig was dat niet het geval, want dan hadden we nu over lucht geschreven.

banksy, ikea, lidl, scotch, bedrijven, folder, versnipperd

IKEA verkoopt een Banksy doe-het-zelf-pakket

Misschien wel de beste inhaker van allemaal. IKEA adverteert met een Banksy doe-het-zelf-pakket. Heel simpel: koop een lijst, schaar en print van de IKEA en je bent in totaal geen miljoen maar 20 euro kwijt. En dan is het alleen nog een kwestie van veilen. Dit geniale stukje marketing komt van IKEA Noorwegen.

banksy, ikea, lidl, scotch, bedrijven, folder, versnipperd

Perrier

‘No need to break the bank for a work of art’, aldus Perrier op social media. Een citroen door de versnipperaar, we krijgen er spontaan dorst van.

perrier, banksy, ikea, versnipperaar, bedrijven, lidl folder

Lemonade

Van citroenlimonade naar de verzekeringsmaatschappij Lemonade. ‘In case your art starts self-destructing…’, aldus Lemonade in de online advertentie.

banksy, lemonade, bedrijven, lidl, ikea, versnipperaar

JCDecaux

Terug naar Noorwegen, waar JCDecaux in samenwerking met Finn.no versnipperde advertenties in bushokjes heeft geplaatst om te adverteren voor de 15.000 kunstwerken die op de website worden verkocht.

lidl, folder, ikea, banksy, versnipperd, jcdecaux

McDonald’s

Dan nog de McDonald’s inhaker op Banksy. Deze is overigens niet bedacht door McDonald’s zelf, maar door het Australische reclamebureau DDB.

lidl, folder, ikea, banksy, versnipperd, mcdonald'slidl, folder, ikea, banksy, versnipperd, mcdonald's

Naast bedrijven waren de mensen op social media ook behoorlijk creatief na de legendarische veiling. Check hier de 16 meest creatieve mash-ups.

Reageer op artikel:
Van Lidl tot IKEA: 7 bedrijven die slim inspelen op Banksy
Sluiten