‘Even Geen Vlees’ toont supermarkten hoe je ook reclame kunt maken

Tessa Ham 7 sep 2018 Design

De supermarkten in Nederland maken reclames voor vlees, en nogal veel ook. Best raar als je je bedenkt dat minder vlees eten beter is voor het milieu en voor jezelf. Stichting Even Geen Vlees wil dat de supermarkten in Nederland afscheid nemen van vleesreclames. Om te laten zien dat het ook anders kan, heeft de stichting vegan reclames ontworpen voor de vijf grootste supermarktketens.

De reclames die de stichting hebben bedacht voor de Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Plus en Aldi zijn geheel in de huisstijl van de ketens gehouden. Met de ontwerpen wil de stichting bewijzen dat vleesvervangers er ook heel aantrekkelijk uit kunnen zien.

Vegan eten is ook aantrekkelijk

Armanda Govers van stichting Even Geen Vlees vindt het tijd dat supermarkten anders gaan kijken naar vlees versus vegan: “Je hoeft maar op Instagram te kijken om te beseffen dat plantaardig eten een groter gevoel van luxe kan bieden dan een stuk vlees. Tegelijkertijd is een plantaardig eetpatroon voordeliger dan een dierlijk eetpatroon, zowel voor de portemonnee als voor het milieu en de gezondheid.”

Een voorbeeld dat ze noemt is het ‘delicieux’ format van Lidl. Hierbij wordt vaak vlees of een romig dessert afgebeeld. De stichting ziet er kansen in om plantaardige gerechten in ‘Instagram stijl’ te promoten om ons echt te verleiden, zelfs de mensen die normaal gesproken vlees eten.

Jumbo

vegan, reclame, supermarkt, vleesvervangers, even geen vlees

Albert Heijn

vegan, reclame, supermarkt, vleesvervangers, even geen vlees

Aldi

vegan, reclame, supermarkt, vleesvervangers, even geen vlees

Lidl

vegan, reclame, supermarkt, vleesvervangers, even geen vlees

Plus

vegan, reclame, supermarkt, vleesvervangers, even geen vlees

Marketingbudgetten vergroenen

Stichting Even Geen Vlees hoopt dat de vegan reclames de supermarkten overtuigen om hun marketingbudgetten te vergroenen. Momenteel is het verschil tussen de reclame-uitgaven voor vlees en de uitgaven voor vleesvervangers namelijk behoorlijk groot.

vegan, reclame, supermarkt, vleesvervangers, even geen vlees

Dat het zo’n groot verschil is, is eigenlijk best apart. Natuurlijk zijn er meer vleeseters in Nederland, maar volgens onderzoek van Oxford University zou de wereld veel gezonder en rijker zijn als we overstappen van een dierlijk naar een plantaardig dieet. Door onder andere lagere zorgkosten zou ons dat wel 1000 miljard dollar per jaar schelen. Ook zou een plantaardig dieet zorgen voor 70 procent minder uitstoot van voedselgerelateerde broeikasgassen.

Reageer op artikel:
‘Even Geen Vlees’ toont supermarkten hoe je ook reclame kunt maken
Sluiten