Robert Kroes
Robert Kroes Design 27 dec 2018

Betaalbare elektrische auto zonder opsmuk gaat in 2021 de weg op

Het is inmiddels wel duidelijk dat elektrisch rijden de toekomst heeft. Tesla kan zich dan ook opmaken voor concurrentie. Een van de meest concrete bedreigingen komt van Biomega. Dit Scandinavische bedrijf introduceerde op de CIEE in Shanghai haar eerste lichtgewicht betaalbare elektrische auto, de Biomega SIN. Het leuke is dat dit geen futuristisch prototype is. Deze milieuvriendelijke elektrische auto voor in de stad komt namelijk naar verwachting vanaf 2021 op de markt.

Biomega; van fiets naar elektrische auto

Het Deense Biomega is vooral bekend van haar elektrische fietsen en designfietsen. Voor deze laatste collectie werkte het bedrijf vaak samen met grote ontwerpers zoals het Deense design collectief KiBiSi, de Londense ontwerper Ross Lovegrove en Bjarke Ingels van BIG. De traditie om elke elektrische fiets te noemen naar een stad die hen inspireerde hebben zij doorgezet. De naam van de SIN is namelijk afgeleid van Singapore.

biomega, elektrische auto

Ontwerp en techniek van de Biomega Sin

De SIN is ontworpen volgens de minimalistische principes van het Scandinavisch design. Het voertuig bestaat uit vier onafhankelijke motoren, vier deuren en vier stoelen. Ook het interieur is overzichtelijk en minimalistisch. Zo zie je een aluminium dwarsbalk die het stuur omhoog houdt. Daarnaast is er een grote infotainment tablet op bevestigd.

De minimale componenten en lichtgewicht materialen, zoals modulaire koolstofvezel, zorgen voor voldoende beenruimte terwijl het totale gewicht en het batterijverbruik wordt. Volgens het bedrijf trekt de auto in ongeveer 13 seconden op van 0 naar 100 kilometer per uur. Daarnaast kan de Biomega SIN een topsnelheid van 130 kilometer per uur halen.

biomega, elektrische auto

Open structuur van elektrische stadsauto biedt voordelen

De innovatieve open zijkant van het ontwerp maakt een vlakke vloer mogelijk. Hiermee kun je beter en gemakkelijker manoeuvreren in krappe stedelijke ruimten. Het belangrijkste 14kWh-batterijpakket van de auto bevindt zich onder die vlakke vloer. Door de grote vensters die door het ontwerp ontstaan heb je maximaal zicht op de weg en alles wat daarop gebeurt.

Optimaal gebruiksgemak moet de markt veroveren

De fabrikant gaat tot het begin van de verkoop (naar verwachting ergens rond 2021) met name de connectiviteit en gebruiksvriendelijkheid optimaliseren. Zo wil Biomega de Sin direct na introductie ook in kunnen zetten voor bedrijfswagenparken, leasing en deelautoconcepten. Wil je niet zo lang wachten? Dan kun je jouw elektrische auto natuurlijk ook gewoon bij Bol.com bestellen.

biomega, elektrische auto
Reageer op artikel:
Betaalbare elektrische auto zonder opsmuk gaat in 2021 de weg op
Sluiten