A. de Jong
A. de Jong Design 12 apr 2019

6-jarige ontwerpt logo voor restaurant Jolene

Een 6-jarige heeft het logo van restaurant Jolene in Londen ontworpen. Eenvoudig en naïef, precies wat verlangd werd.

6-jarige ontwerpt logo restaurant Jolene

Als je een nieuw bedrijf opricht, is een sterk en herkenbaar logo van levensbelang. Een team van designers bedenkt daarom verschillende ontwerpen die tijdens ingewikkelde sessies beoordeeld worden om uiteindelijk tot een eenduidig resultaat te komen. Restaurant Jolene pakte het anders aan. Of beter gezegd: Studio Frith, de ontwerpstudio die werd ingeschakeld om de huisstijl te ontwerpen, pakte het anders aan.

restaurant, jolene, logo, 6-jarige, studio frith

Het team was op zoek naar een logo dat de naïeve eenvoud van restaurant Jolene moest verpakken. Grafisch designer Frith Kerr kwam op het idee om zijn 6-jarige zoon ook een ontwerp te laten maken. Want als je iets van kinderen kunt leren, dan is het naïeve eenvoud. De zoon van Kerr schreef zo netjes als hij kon de naam Jolene op papier. Het logo kwam in een selectie met andere geschreven opties, maar voor Studio Frith was het al vrij snel duidelijk: dit zou hem worden. “Ik wilde een naïef en bijna kinderlijk logo”, zegt Jeremie Cometto-Lingenheim, de eigenaar van restaurant Jolene. “Toen ik het deze handgeschreven versie van Jolene voor het eerst zag, werd ik er direct door gegrepen. En dat geldt ook voor de rest van de staf.”

Onnavolgbare tussenruimte en schreefloze stijl

“Het logo is gekozen vanwege de onnavolgbare ruimte tussen de letters en de schreefloze stijl. Je ziet direct dat het door een jong kind geschreven is. In dit geval kan het niet beter, dit is precies wat het restaurant wil uitstralen”, aldus Kerr. Inmiddels is het ontwerp van de 6-jarige terug te zien op de rekening, menukaart, gordijnen, speciaal gedrukte linnen tasjes en andere uitingen van de huisstijl.

restaurant, jolene, logo, 6-jarige, studio frith
restaurant, jolene, logo, 6-jarige, studio frith
restaurant, jolene, logo, 6-jarige, studio frith
restaurant, jolene, logo, 6-jarige, studio frith
restaurant, jolene, logo, 6-jarige, studio frith

De evolutie van een merklogo is zeer interessant. Waarom ging Apple over van een gekleurde appel naar een zwart en vervolgens wit appeltje? En wat bezielde Microsoft om hun eerste logo te wijzigen. Bekijk hier de evolutie van de huisstijl van 25 wereldberoemde merken en bedrijven.

Reageer op artikel:
6-jarige ontwerpt logo voor restaurant Jolene
Sluiten